Jak szukać pracy strategicznie: cz. 2 Jak szukam? – Jak odpowiadać na oferty pracy

with Brak komentarzy

Jak odpowiadać na oferty pracy

W związku z dynamicznym rozwojem renomowanej firmy o stabilnej pozycji na rynku, poszukujemy osób zainteresowanych pracą w młodym zespole…
Serwisy z ofertami pracy to to miejsca, w które osoby poszukujące pracy zazwyczaj kierują swoje pierwsze kroki. Dowiedz się, jak najlepiej wykorzystać to źródło, jak aplikować, by wyróżnić się już na starcie i dlaczego uważam, że odpowiadanie na ogłoszenia jest postawą bierną.

Ten artykuł jest 2. częścią cyklu “Szukaj pracy strategicznie”. Zanim zaczniesz go czytać, przeczytaj część 1.: Czy wiesz, czego szukasz, gdy szukasz pracy?

Nie ograniczaj się do jednego serwisu

– I jak Ci idzie szukanie pracy? – zapytałam ostatnio koleżankę, która jakiś miesiąc temu zdecydowała, że czas na zmiany.
– A, wiesz, siedzę codziennie na [tutaj nazwa serwisu z ofertami pracy], ale rzadko zdarza się coś ciekawego…
– No ale jak to, tylko tam szukasz? – zapytałam zdziwiona.
– No tak, bo tam najbardziej lubię i mi się wydaje, że wszyscy tam umieszczają oferty pracy…

Jak myślisz, czy w ciągu tego miesiąca koleżanka była już na jakiejś rozmowie?
Zazwyczaj jest tak, że jeśli na rynku jest kilka marek danego produktu czy usługi, każdy ma jakiś swój ulubiony. Ktoś woli Coca-colę, a ktoś Pepsi. Zauważyłam też takie preferencje w stosunku do serwisów z ofertami pracy.

Musisz jednak wiedzieć, że nie każda firma ogłasza się wszędzie i też nie każda firma ogłasza się na Twoim ulubionym portalu! Koszt jednego ogłoszenia to zazwyczaj kilkaset złotych. Nie każda firma może sobie pozwolić na kilkanaście ogłoszeń w kilku różnych portalach. Dodaj więc do zakładek kilka różnych serwisów i korzystaj z tzw. agregatorów ofert pracy, które zbierają ogłoszenia z różnych serwisów, np. praca.wp.pl.

Czy odpowiadać na ofertę pracy, gdy nie spełniam wszystkich wymagań?

Niektóre firmy, chcąc dotrzeć do jak największej ilości kandydatów na konkurencyjnym rynku pracy, starają się maksymalnie wyróżnić i tworzą nietypowe oferty pracy – w formie wideo, infografiki czy nawet gry. Wciąż jednak dla Ciebie jako kandydata najważniejsze są dwie informacje:

  • jakie mają być moje obowiązki,
  • jakie wymagania ma pracodawca.

Oczywiście, ważny jest też krótki opis organizacji (szczególnie gdy nazwa nic Ci nie mówi), a dodatkową zachętą są oferowane przez firmę benefity i inne atrakcje. Te dwa punkty jednak dają Ci najbardziej potrzebne informacje do tego, by zdecydować, czy to praca dla Ciebie, a potem by przygotować skrojone na miarę ogłoszenia CV.

Wymagania jednak to ta sekcja ogłoszenia, która spędza sen z powiek wielu kandydatom. Często rezygnują z aplikowania, gdy widzą, że nie spełniają wszystkich wymagań zawartych w ofercie. Czy słusznie?

Nie!
Mówi się, że dobrze jest, gdy spełniasz minimum 80% warunków z ogłoszenia o pracę. Oczywiście, jeśli są postawione pewne warunki konieczne, np. znajomość oprogramowania, którego nie da się douczyć w tydzień, to fakt, że nadrabiasz spełnieniem pozostałych warunków raczej nic Ci nie da.

Nie musisz spełniać wszystkich warunków, by aplikować na ofertę pracy

Jeśli jednak masz 2-letnie doświadczenie zamiast 3-letniego, język obcy znasz na mocne B2 zamiast C1, brakuje Ci 1-2 z 5 wymagań, ale naprawdę szybko jesteś w stanie to nadrobić – aplikuj. Nie zastanawiaj się zbyt długo – z rozmów z moimi Klientami wiem, że im dłużej się zastanawiają, czy aplikować, czy nie, tym bardziej szansa, że to zrobią, maleje. A to dlatego, że zaczynają wątpić w siebie i wymyślać, że na pewno zgłosiło się już 50 bardziej wykwalifikowanych kandydatów. Nie dowiesz się, czy się nadajesz, dopóki nie spróbujesz – a pomoże Ci w tym na pewno profesjonalne, skrojone na miarę CV.

Potrzebujesz więcej materiałów o szukaniu pracy? Znajdziesz je w bezpłatnej Strefie Wiedzy careerUP!
Wejdź i otrzymaj dostęp również do materiałów na inne tematy

Czytaj między wierszami

To, co pracodawcy piszą jawnie w ogłoszeniu to jedno, a to, co możesz z niego wyczytać – to drugie. Chciałoby się, żeby każdy pracodawca pisał wprost, czego oczekuje, bez owijania w wielozadaniowość, dynamiczność i młody-energiczny-zespół. Niestety, nie zawsze tak jest, dlatego mam dla Ciebie kilka wskazówek:

  • Czytając ogłoszenie i odpowiadając na nie, nie skupiaj się tylko na wymaganiach. “Idealny kandydat” jest też opisany w zakresie obowiązków.
  • Nie pomijaj wstępu (wiem, czasami przydługawego) z informacjami o firmie. Jeśli jest dobrze napisany, jego analiza da Ci dodatkową przewagę – wiedzę, jakie są wartości firmy, czym się kieruje itp. Jeśli są podobne do Twoich – zaznacz to w liście motywacyjnym!
  • Zaufaj intuicji. Czytasz “zaangażowanie, multitasking, otwartość na zmiany” i wyczuwasz nadgodziny? Nie lubisz, nie chcesz – nie aplikuj.

Jak kreatywnie odpowiadać na oferty pracy

Możesz wyróżnić się spośród innych kandydatów jeszcze zanim rekruter otworzy Twoje CV.
Tak! Sposób, w jaki dostarczasz swoją aplikację też może powiedzieć dużo o Tobie.

Przykładowo, wysyłając zgłoszenie poprzez Pracuj.pl masz możliwość dołączenia wiadomości dla pracodawcy. W polu gotowy jest standardowy tekst:

Jak odpowiadać na oferty pracy

I temat wiadomości:

Jak odpowiadać na oferty pracy

Taką wiadomość pracodawca otrzymuje na skrzynkę mailową. Co w przypadku popularnego stanowiska powoduje, że ma skrzynkę pełną maili o takim samym temacie i identycznej treści (zmienia się tylko załącznik – CV). Wykorzystaj to!

Postaraj się wymyślić jakiś kreatywny temat wiadomości. Możesz od razu w kilku słowach przedstawić swoją sylwetkę, np. Handlowiec z 12 letnim doświadczeniem w sprzedaży. Możesz zawrzeć jakieś obietnice, np. Rozwiążę Państwa problemy z rekrutacją specjalistów IT.

UWAGA! Zwróć uwagę na to, czy w ogłoszeniu pracodawca nie prosi o to, by w temacie zawrzeć pewne konkretne informacje, np. nazwę stanowiska czy numer referencyjny. Jeśli tak jest, te informacje zostaw w temacie na początku, a dopiero potem dodaj coś od siebie.

Wiadomość natomiast możesz wykorzystać jako mini-list motywacyjny. Napisz, co przykuło Twoją uwagę w ogłoszeniu lub nawiąż do tematu wiadomości, wyjaśniając (kontynuując przykład powyżej), w jaki sposób rozwiążesz te problemy.
Te same wskazówki możesz wykorzystać, wysyłając maila bezpośrednio do pracodawcy. Postaraj się jednak użyć bezpośredniego adresu osoby odpowiedzialnej za rekrutację na dane stanowisko (często firmy zamieszczają taką informację w ogłoszeniu), w miarę możliwości unikaj raczej ogólnych adresów typu praca@[firma].pl, by Twój e-mail nie zgubił się w gąszczu innych.

Jak Ty odpowiadasz na ogłoszenia? Podziel się swoimi sposobami 🙂
Follow Emilia Wojciechowska:

Projektant Kariery, coach

Cześć! Nazywam się Emilia Wojciechowska. Jestem coachem i Projektantem Kariery. Dzielę się z Tobą swoją wiedzą, byś lepiej sobie radził na rynku pracy i wiódł pełne pasji życie.