Umiejętność, którą powinien posiadać każdy pracownik

with Brak komentarzy

najwazniejsze-kompetencje

Kompetencje przyszłości – to temat, który pojawia się obecnie niemal na każdej konferencji HR-owej, podczas prelekcji na targach pracy czy uczelniach. Pojawiają się kolejne badania i artykuły. Wy też często pytacie mnie, w jakie kompetencje warto inwestować – czego pracodawcy będą w przyszłości oczekiwać od kandydatów. Dziś jednak nie o tym. Dziś zdradzę Wam jedną kompetencję teraźniejszości, przyszłości i w ogóle “zawszości” – umiejętność, którą powinien posiadać każdy pracownik, niezależnie od stażu, miejsca pracy czy specjalizacji.

Kompetencje przyszłości

Institute for the Future Uniwersytetu w Phoenix wyróżnił 10 kompetencji przyszłości – najważniejszych dla pracodawców, niezbędnych w 2020 roku:

  1. Sense – making: zdolność do odkrywania, ale i nadawania głębszego sensu temu, co chcemy wyrazić.
  2. Social intelligence: inteligencja społeczna, czyli zdolność do komunikowania się w prosty i bezpośredni sposób, a także wchodzenia w relacje międzyludzkie.
  3. Novel & Adaptive thinking: myślenie adaptacyjne, biegłość w rozwiązywaniu problemów, wymyślaniu rozwiązań i odpowiedzi wykraczających poza schemat.
  4. Cross-cultural competency: kompetencje kros-kulturowe czyli zdolność do operowania w zróżnicowanym środowisku kulturowym.
  5. Computational thinking: zdolność przetwarzania dużej ilości informacji rozumowania opartego na danych (zwłaszcza wyciągania wniosków z tzw. Big Data).
  6. New-media literacy: umiejętność korzystania z nowych mediów (…). Także jedna z umiejętności, zakładająca zdolność do krytycznej oceny i opracowania treści, publikowanych w nowych mediach oraz wykorzystania ich w skutecznej komunikacji.
  7. Transdisciplinarity: interdyscyplinarność rozumiana jako umiejętność czytania i rozumienia pojęć w wielu dyscyplinach.
  8. Design mindset: myślenie projektowe czy zdolność do prezentowania i rozwijania sposobów pracy dla osiągnięcia pożądanych wyników.
  9. Cognitive load management: zdolność do zmaksymalizowania funkcjonowania poznawczego i przyswajania wielu bodźców przy użyciu różnych narzędzi i technik.
  10. Virtual collaboration: zdolność do współpracy wirtualnej w sposób wydajny, zaangażowany i wykazujący obecność w pracy wirtualnego zespołu.

Źródło: https://wszystkoconajwazniejsze.pl/pepites/dziesiec-kompetencji-przyszlosci-najwazniejsze-umiejetnosci-w-2020-roku/, dostęp z dna 28.03.2019

Zauważcie, że wiele z nich to wcale nie są twarde kompetencje – konkretny fach w ręku. Wiele z nich można podsumować tak naprawdę jednym słowem: elastyczność.

Ale ta elastyczność musi iść z czymś jeszcze. Z najważniejszą kompetencją każdego pracownika, bez której cała ta reszta się nie zepnie.

Najważniejsza kompetencja przyszłości – i teraźniejszości

Można rzucić wszystko i zacząć uczyć się tych wszystkich kompetencji przyszłości.

Można wybrać kilka z nich i się na nich skupić.

Można wybrać tylko te twarde, np. analiza big data.

Ale po co?

Ślepe, puste brnięcie w daną dziedzinę tylko dlatego, że jakiś raport przewiduje, że będzie na nią zapotrzebowanie, to największa głupota i najgorsza rzecz, jaką można sobie zrobić. Nawet nie wiesz, ile zgłasza się do mnie osób po politechnikach, bo przecież miało być zapotrzebowanie na inżynierów. A zapotrzebowania albo nie ma, albo… okazuje się, że to praca nie dla nich.

Dlatego uważam, że najważniejszą kompetencją, jaką powinien wyrobić w sobie każdy pracownik, jest świadome zarządzanie swoją karierą.

Najważniejszą kompetencją, jaką powinien wyrobić w sobie każdy pracownik, jest świadome zarządzanie swoją karierą.

Nie oznacza to, że musisz mieć przygotowany konkretny plan swojej kariery na kolejne 30 lat. W dzisiejszych czasach to nierealne.

Oznacza to, tylko i aż, poznanie siebie i odwagę do podejmowania decyzji w zgodzie ze sobą, swoimi potrzebami, swoimi oczekiwaniami i swoimi wartościami. Według tego, co Ciebie interesuje, a nie, czego oczekują od Ciebie inni.

Oczywiście, warto brać pod uwagę trendy na rynku pracy – ciężko przecież będzie znaleźć pracę w znikającym zawodzie. Trendy jednak nie powinny być dla Ciebie jedynym wyznacznikiem. Mogą być wskazówką, ale nie najważniejszym kryterium. Chyba że akurat wszystkie wyżej wymienione obszary Cię jarają, to wtedy super 🙂

Świadome zarządzanie karierą zawodową

Jak już pisałam w tym artykule, gdy świadomie zarządzasz własną karierą zawodową:

  1. Sam określasz sobie cele. Nie czekasz, aż ktoś wskaże Ci miejsce, gdzie masz dążyć, ani drogę dojścia tam.
  2. Nie dotyczą Cię skomplikowane dylematy. Gdy dostajesz kilka ofert pracy, od razu wiesz, którą wybrać, bo już wcześniej określiłeś sobie, co jest dla Ciebie ważne.
  3. Praca daje Ci satysfakcję. Robisz to, co lubisz na warunkach, które Ci odpowiadają. Gdy coś idzie nie po Twojej myśli, jesteś w stanie odpowiednio zareagować.
  4. Rozwijasz się dla siebie. Sam planujesz, jakie kompetencje chcesz rozwijać i w jaki sposób. Dzięki temu nie tylko stajesz się bardziej smakowitym kąskiem na rynku pracy, ale też zyskujesz świadomość siebie.
  5. Zyskujesz sprawczość. Masz poczucie kontroli nad swoim życiem, a to sprawia, że mniej się stresujesz, jesteś pewien, gdzie dążysz i jesteś skoncentrowany na rozwiązaniach, a nie problemach.

Stać Cię na to, żeby się tego wszystkiego pozbyć?

Jeśli chcesz się nauczyć podejmować świadome decyzje zawodowe, sprawdź mój kurs online “Idealnie Dopasowana – znajdź pracę skrojoną na miarę”, który startuje już 25 kwietnia! Sprawdź, czy to coś dla Ciebie!
Follow Emilia Wojciechowska:

Projektant Kariery, coach

Cześć! Nazywam się Emilia Wojciechowska. Jestem coachem i Projektantem Kariery. Dzielę się z Tobą swoją wiedzą, byś lepiej sobie radził na rynku pracy i wiódł pełne pasji życie.