Zatrudnienie w firmie rozpoczyna się tak naprawdę od skierowania na badania do lekarza medycyny pracy. Każdy pracodawca ma obowiązek pamiętać również o terminowym „odnawianiu” orzeczeń swoich pracowników. Wyjaśniamy, czym są pracownicze badania lekarskie i na czym polegają.
Badania lekarskie pracownika – co to takiego?
Badania lekarskie pracownika to obowiązkowe badania profilaktyczne przeprowadzane przez lekarza medycyny pracy. Mają one na celu ocenę zdolności pracownika do wykonywania pracy na określonym stanowisku.
Pracownicze badania lekarskie a kodeks pracy
Zgodnie z art. 229 Kodeksu pracy każdy pracownik ma obowiązek poddawać się badaniom pracowniczym, a pracodawca musi je zorganizować i sfinansować. Po przeprowadzeniu badania lekarz wydaje orzeczenie. Potwierdza ono brak przeciwwskazań do pracy lub wskazuje na ograniczenia zdrowotne uniemożliwiające wykonywanie określonych obowiązków.
Pracodawca nie tylko finansuje wszystkie obowiązkowe badania profilaktyczne, ale również odpowiada za ich terminową organizację. Musi wystawić skierowanie na badania lekarskie zawierające dokładny opis stanowiska pracy i występujących na nim czynników szkodliwych.
Istotne jest przestrzeganie zakazu dopuszczania do pracy osób bez aktualnych badań. Manager, który pod presją terminów pozwoli pracownikowi „tylko dzisiaj” popracować bez ważnego orzeczenia, naraża firmę na poważne konsekwencje finansowe i prawne.
Badania lekarskie pracownika – rodzaje
Na system badań profilaktycznych składają się ich trzy rodzaj. Są to:
- badania wstępne – musisz na nie skierować każdą nowo zatrudnioną osobę, jeszcze zanim faktycznie dopuścisz ją do wykonywania obowiązków. Celem ich przeprowadzania jest ocena, czy stan zdrowia kandydata pozwala na bezpieczną pracę na stanowisku, które mu oferujesz. Wyjątek? Pracownik ponownie przyjmowany u Ciebie na to samo stanowisko (lub o tych samych warunkach) w ciągu 30 dni od poprzedniego zatrudnienia nie musi być kierowany na pracownicze badania lekarskie;
- badania okresowe – dotyczą wszystkich pracowników w trakcie zatrudnienia. Ich częstotliwość zależy od charakteru pracy i występujących na stanowisku uciążliwości. O dacie następnego badania zawsze decyduje lekarz;
- badania kontrolne – pracownika należy na nie skierować, jeśli jego nieobecność w pracy spowodowana chorobą trwała nieprzerwanie dłużej niż 30 dni. Nawet jeśli ma ważne badania okresowe, po tak długiej absencji musi uzyskać „zielone światło” od lekarza. Jest ono znakiem, że jego stan zdrowia po chorobie nadal pozwala na powrót do tych samych obowiązków.
Na czym polegają badania lekarskie pracowników?
Badanie pracownika zaczyna się od analizy skierowania, które wystawiasz. Dla lekarza jest to informacja na temat ewentualnych zagrożeń na danym stanowisku.
Następnie specjalista przeprowadza z pacjentem szczegółowy wywiad dotyczący jego stanu zdrowia, przebytych chorób czy przyjmowanych leków. Kolejnym krokiem jest podstawowe badanie internistyczne. Obejmuje ono pomiar ciśnienia tętniczego, tętna, wzrostu i wagi oraz ocenę neurologiczną. Dla niektórych pacjentów na tym kończy się wizyta u lekarza medycyny pracy.
Jeśli natomiast na skierowaniu znajduje się informacja „praca przy monitorze”, pracownik prawdopodobnie zostanie wysłany na badanie wzroku do okulisty. Praca w hałasie? Specjalista może zlecić badanie słuchu. Czasem lekarz zleca też badania laboratoryjne, np. krwi, lub konsultacje specjalistyczne. Na podstawie kompletu wyników wydaje orzeczenie.
Dopilnowanie terminów badań i posiadanie ważnych orzeczeń lekarskich dla całego zespołu jest wymogiem prawnym. Jednak jest to także element budowania kultury pracy, w której dba się o zdrowie i dobrostan pracowników.
Artykuł przygotowany przez partnera strony.








